No estan en la mateixa situació una dona americana que una africana, no ens enganyem. Del seu lloc de naixement en dependran els seus drets. La dona occidental disposa d’unes llibertats que ja voldrien les dones del món àrab. Recentment, s’ha publicat una notícia d’una protesta femenina a l’Aràbia Saudita (potser el país més masclista del món), perquè segons la seva manera d’entendre la vida, una dona no pot fer esport.
Més enllà dels exemples concrets, si generalitzem sobre la situació de la dona al món veurem que, d’una manera alarmant, pateix discriminacions. Només cal fixar-nos en la quantitat de dones presidentes d’un país o de grans multinacionals. I a més, de les poques que se’n veuen, estem acostumats a que se’ns venguin com la imatge d’una empresa o d’una marca determinada. Alguns anuncis sembla que estiguin fets per acontentar el públic masculí perquè com més famosa i guapa sigui la noia, més cas faran del producte. Aquest és un dels “tics” més habituals de la nostra societat, que encara és més masclista del que voldríem creure. Però per què la dona es tracta com a objecte i no se la té en compte per prendre decisions? Principalment per dos factors:
- La tradició històrica. Com que l’home sempre ha estat qui ha posseït el poder, la tendència és fer les coses pel camí “habitual”.
- El conformisme. Si les coses ja funcionen (no direm si bé o malament) no cal buscar altres formes de fer les coses, tal i com pensen molts propietaris d’empreses.
Però quan volem dir que la dona ha de tenir més presència a les empreses no ho diem perquè volem un domini de la manera femenina de fer les coses. Simplement es tracta de fer una síntesi. Les dones tenen una altra manera de treballar. Hi ha un conjunt de característiques, com poden ser la voluntat, la motivació del treball en equip o la planificació del temps, que els homes no desenvolupen amb la mateixa correcció. Actualment, diverses empreses ja incorporen més dones a les seves plantilles i la tendència és a augmentar la presència femenina. Que segueixi així.
Ara bé, no només el món empresarial pateix el masclisme. En el món dels mitjans de comunicació, la participació i la presència de les dones és cada cop més gran. Amb tot, els estudis realitzats a tot el món mostren que la proporció de dones respecte al seu lloc de direcció o responsabilitat a les empreses de comunicació no arriba enlloc al 50%. Ha augmentat el nombre de dones a les redaccions, però les elits del periodisme segueixen dominades pels homes, fet que reforça els estereotips de gènere. Per acabar amb una dada esfereïdora ressaltem que, segons els estudis de la Organització Internacional del Treball, les dones cobren de mitjana un 30% menys que els seus companys. Això només té un nom: discriminació.
Pel que fa al poder en les relacions de parella, és cert que cada cas és diferent, però negarem que la idea general és que la dona s’ha de quedar cuidant la casa i l’home ha d’anar a treballar? Ja ho analitzarem a fons, però l’actual model suggereix que les obligacions socials que tenen les dones en relació amb la seva parella i familiars (cura de la seva salut, educació dels fills, responsabilitats de la llar...) constitueixen una de les claus per explicar la inferioritat en relació amb el poder a dins de la parella. Aquest model l’hem de canviar perquè tant l’home és capaç de complir amb les obligacions citades com la dona és vàlida per ser la que treballi i porti el pes de la família.
Acabem amb una afirmació que hem trobat a un document penjat a la xarxa i que compartim plenament:
La societat ha de prendre consciència que sense la intervenció plena de la dona en tots els apartats de la vida social, política, judicial i econòmica no es pot parlar d’una democràcia real.
A continuació us convidem a visitar uns enllaços que hem seleccionat relacionats amb l'article.
El primer fa referència a un vídeo produït per un conjunt de dones de l'Aràbia Saudita en què protesten perquè en aquest Estat, només per ser dones, tenen prohibit conduir.
-http://www.adn.es/mundo/20080312/NWS-0694-Mujeres-Youtube-prohibicion-protestar-conducir.html
En l'enllaç següent, adjuntem el document de Word amb una conferència organitzada per la Federació Internacional de Periodistes a l'Amèrica Llatina per reflexionar sobre la situació de la dona als mitjans:
-http://ifj.org/docs/conferencia%20mujer.doc
Tot seguit, us mostrem en aquest enllaç un document PDF sobre un Simposi Internacional de la UNESCO celebrat a Toronto el 1995, en què es va discutir sobre el paper de les dones en la presa de decisions als mitjans de comunicació. Del document, en destaquem la introducció i les conclusions:
-http://www.ifj.org/pdfs/storonto.pdf
A continuació us deixem amb un exemple evident que a l'Àràbia Saudita el poder absolut el tenen els homes, i que sotmeten les dones amb l'excusa de la religió, que, com és habitual a tot el món, és també regida pels homes:
-http://halconesuruguay.blogspot.com/2008/03/religiosos-cancelan-maratn-de-mujeres.html
I l'últim, de caire més esperançador, és un reflex de la posició de la comunitat internacional —en aquest cas extrapolada a l'esport— pel que fa a la situació de la dona en el món, la qual cosa força el mateix estat a crear una façana aperturista amb accions com aquesta:
-http://www.gulfnews.com/news/gulf/saudi_arabia/10184443.html
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada